Millaista työpaikkajumppaa kannattaa tehdä

Jos työskentelee toimistossa, niin voi huomaamattaan olla lähes samassa asennossa koko päivän. Työpäivän jälkeen sitten hartioita kolottaa ja alaselkään sattuu. Seuraavana päivänä olo on kahta kauheampi, sillä taas nökötetään tietokoneen ääressä samassa asennossa. Pahimmillaan voi tehdä toimistotyötä vuosikausia ollen aina samassa asennossa. Silloin voi saada pahat selkä- tai hartiakivut, joita ei välttämättä enää saakaan jumppaamalla pois. Mikä sitten neuvoksi, jos tuntuu että toimisto- tai jokin muu työ jumittaa paikat? Pitäisikö vain vaihtaa heti alaa ja alkaa tekemään jotain muita töitä?

Moni ei ehkä tajua, että myös työpaikalla ja eriyisesti toimistossa voi tehdä taukojumppaa. Tätä pidetään monesti vain iäkkäämpien ihmisten virikkeenä, mutta työpaikoilla olisi myös hyvä jumpata. Jos et tiedä mistä aloittaa, niin kerromme sinulle muutamia hyviä liikkeitä, joilla pääsee alkuun. Voit jumpata alkuun vaikka edes kerran päivässä, mutta sopivampi rytmitys olisi esimerkiksi aamupäivällä ennen lounasta sekä vielä iltapäivällä myöhemmin uudestaan.

Kyykkääminen

Monesti jos istuu työpöydän ääressä, niin siinä missä selkä voi mennä jumiin, voivat myös alaraajat mennä lukkoon. Kyykkääminen on tehokas keino saada liikettä jaloille sekä tehostaa verenkiertoa. Kyykkäämisen perusperiaate on melko yksinkertainen. Nouset ensin seisomaan, laitat kädet eteenpäin tasapainon vuoksi ja menet sitten kyykkyyn, niin syvälle kuin pääset. Sen jälkeen noustaan takaisin ylös. Voit tehdä kyykkäyksiä kerralla esimerkiksi 3 x 10 kappaletta, jolloin teet 10 toistoa putkeen ja pidät pienen taon. Sen jälkeen tehdään seuraava sarja. Takaamme, että jalkasi saavat vahvistusta ja voit taas istua työpöytäsi ääressä.

Portaiden nouseminen

Portaiden nouseminen on hyvää hyötyliikuntaa koko kropalle. Jos toimistosi on vaikkapa 4. kerroksessa, niin voit käyttää portaita aina kun mahdollista. Silloin saat ihan huomaamatta liikuntaa ja kun nouset portaita joka päivä, niin se on joka päivä helpompaa ja helpompaa. Tässä saa hyvin liikettä jaloille, mutta myös koko muulle kropalle.

Kepin pyörittely

Hanki työpaikalle pitkä keppi, esimerkiksi harjan varsi. Ota siitä kiinni hartioita leveämmällä otteella ja pyöritä keppi pääsi yli aina selkäsi taakse. Saat hyvää liikettä ylävartalolle ja hartioille.